Soru
ve Cevaplarla Gusül
|
Cünup olan
kadın
çocuğunu nasıl
emzirir? |
Emzikli bir kadının çocuğu ağlarsa,
gusül fırsatı da yoksa,
göğsünü
yıkayarak çocuğuna süt verebilir. (1)
|
Cünüb Olan Ne Yapmamalı? |
Dinî
kitaplardan
herhangi birini elle tutmamalı ve okumamalı.
Tevrat,
incil ve Zebur
okuması mekruhdur. Zira onlar da Allah
Tâlâ'nın kelamıdır. Onlardan
değiştirilen ayetler bilinmemektedir. Olduğu gibi duran
ayetlerde
çoktur.
Binâenaleyh onlara yapışmaktan
kaçınmak ihtiyaten evladır.(3)
Elini
ve
ağzını
yıkamadan yiyip içmemeli.
Tam
bir
ayet
okumamalı, caiz değildir. Ancak duaya benzer bir ayeti dua
niyetiyle
okusa
caizdir. (8)
Kur'an
yazılmış bir
parayı da kesesiz tutması caiz değildir. (8)
|
Dövme ve Gusül
Abdesti |
İnsanın bedeni
dahi, kendinin
istediği gibi kullanabileceği malı
değildir, Allah'ın
(cc) ona bir emanetidir. Vücudunda kalıcı dövme
yapmak, Allah'ın
yaratıþını
beğenmeyip bozmak ve emanete hıyanet etmek
sayılır. Bu sebeple Allah
Rasulü
(sa) vücuduna dövme yaptıran ve bu iþi
yapan/icra eden insanların
lanetlik
oldukların bildirmiştir. Bu yüzden dövme yapmak
ya da yaptırmak kötü
bir
günahtır. Kötü olmasının
sebeplerinden birisi de, bundan dönüþün
mümkün
olmamasıdır. Böyle bir operasyonun yasak
olmasının sebeplerinden birisi
de her
halde, sağlığa zararlı bir uygulama
oluşudur. Nitekim son zamanlarda
tabipler
tarafından bunun zararları ile ilgili çok şeyler söylendi. Ancak
bilindiği
gibi, İslam'a girmek, önceki bütün
günahları siler ve Müslüman olan
için adeta
tertemiz bir sayfa açar. Müslüman olan birisi
artık önceki
günahlarından ötürü
hesaba çekilmez. Ne var ki, dövmeyi de
çıkaramaz. Ama bunun da bir
sakıncası
olmaz, çünkü insanlar yapamadıkları şeylerden ötürü sorumlu
tutulmazlar.
Üzerinde dövme bulunanın namazı olmaz diyenler,
dövmenin deriye
işlenmiş olması
sebebiyle, altına su geçirmeyeceği, bu yüzden de
abdest ya da gusle
engel
olacağı varsayımıyla bunu
söylemektedirler ki, bu doğru değildir.
Çünkü
böyle
bir durumda suyu ulaştırabildiği yere kadar
ulaştırması yeterlidir.
Ancak
dövme, çok zor olmayacak bir yolla
çıkarılabiliyorsa
çıkarılmalıdır. (3)
(Allah'u
a'lem)
|
Göz
kapaklarındaki
çapak gusle
mâni midir? |
Çapak, gusle mânidir. Yıkarken
çapakları
temizlemek lâzımdır. Su ile temizlemek
mümkün değilse, akşamdan
çapak ilâcı sürmek
lâzımdır.(5)
|
Göze
takılan lensin
gusle mani olacağını söyleyenler var,
doğru mu? |
Doğru değildir. Çünkü
gözün
içi gusülde yıkanması farz olan
kısımdan
değildir.
Bu itibarla lensin altında kuru yer kalması gusle engel
olmaz. (5)
|
Gusül
Ne Zaman Farzdır? |
Erginlik
çağına gelmiş her müslüman
erkeğin ve kadının şu durumlarda boy abdesti
alması farzdır.
1)
Cünüplük;
yani cinsî münasebet, ihtilam ve ne şekilde olursa
olsun meninin
(sperm) şehvetle vücut dışına
çıkması.
2) Kadının
âdet görmesi ve lohusalık hâlinin sona ermesi.
|
Gusülde
cinsel
organı
yıkamak
gerekir mi? |
Hayır, guslederken
kadının cinsel organının
dışının yıkanması
vaciptir. Kadın guslederken, cinsel
organının
içini
değil dışını yıkar. (4)
|
Gusülden önce
saç kesmek,
tıraş olmak caiz midir? |
Bir şeyin yapılması caiz
olması başka, efdal
olması başkadır.
Konuya bu açıdan bakacak olursak, cünüpken
beden tıraşı olmak, muayyen
halde olanın da saç kestirmesi gibi beden temizliği
ve bakımı caizdir.
Bu temizliğin arkasından yapılan gusül de
sahihtir. Gusle mani bir
durum söz konusu değildir. Bu açıdan
gusülden önceki temizlikte bir
yasak yoktur.
Ancak daha tedbirli olanı,
cünüplükten çıkınca
tıraş yapıp saç
kestirmektir. Yani 'bedenden ayrılan saç, tüy ve
tırnak gibi parçaların
beden temizken ayrılması daha uygun
olanıdır' diyenler olmuştur.
Bunun bir sebebi şudur. İnsan
bedeninden ayrılan
saç, tırnak ve
benzeri parçalar sonunda yine dirilirken insan bedenine
dönecek, tekrar
bedende yerini alacaktır bu görüşe göre.
Öyle ise beden temizken
ayrılsın ki, bedene yine temiz olarak
dönmüş sayılsın... şayet beden
kirli iken ayrılırsa kirli olarak dönmüş
sayılacaktır... Bir de insan
mübarek ve muhteremdir. Bedenden ayrılan parçalar da
bu mübarekliğe
uygun düşecek şekilde temizken
ayrılmalı, temiz olarak toprağa
düşmelidir. Mükerrem insanın
parçası kirli ve pis olarak ayrılıp da
kalmamalıdır. Bu sebeple de cünüpken değil
de temizken tıraş olmalı,
saç, tırnak kesmelidir. Konuyu, mecburiyet yok, tercih
etmekte isabet
vardır, diye özetlemek de mümkündür. Nitekim
muayyen halde iken de diş
dolgusu ve kaplaması yaptırılır, gusle mani
bir sonucu söz konusu
olmaz. Ama bunu muayyen hal bittikten sonra yaptırmayı
tercih etmek
elbette mecburi olmadığı halde daha güzel
olanıdır.
|
Gusülden
sonra meni çıkarsa yıkanmak gerekir mi? |
Gusülden sonra kadından
gelen meni;
Kendisine
değil de,
kocasına
aitse, guslü tekrarlamaz, yalnız abdest alması
gerekir.
Kadın meninin
kandisine
ait olduğu kanaatine varırsa, yani meni sarı ve ince
olursa guslü
tekrarlar.
|
Guslederken
konuşmakta
mahzur var mıdır? |
Guslederken
anında
asla konuşmamalıdır. İster insan kelamıyla olsun ister gayri olsun
konuşmamak sünnettir. İhtiyaç yokken konuşmamalıdır.
|
Gusülde
Şüphe
Duyarsanız |
Gusül alırken şüphe duyarsanız "Acaba
guslüm oldu mu?" diye içiniz kemirilirse, şeytandandır
deyiniz. İiçinizden gelen
sese "guslüm gusüldür. Kör olası şeytan, sen
kahrından
çatla" diye onunla alay etmek gerekir. (4)
Cünupluk konularında ise asla vesveseye itbar etmeyin.
Kesin
cünup olduğunuzu bilmedikten sonra gusül almanıza
gerek olmadığını da bilin. (3)
|
Guslü
Gerektirmeyen
Haller |
Henüz şehvet duygusu oluşmamış ve bulûğa
ermemiş çocuğun cinsî
yakınlaşmada bulunması.
Tenâsül
uzvundan şehvetle açık bir sıvı
hâlinde meni akması.
Cinsî
bir şehvet duyulmasına rağmen meninin
dışarıya çıkmaması.
Şehvetten,
başka bir şeyden (hastalık, heyecan vs.)
dolayı meninin
akması, kızın bekâretini gidermeyen
cinsî bir yakınlaşma (çünkü
kızlık
zarı
haşefenin sünnet yerine kadar girişini engeller). Bu
gibi durumlarda
gusül farz
değildir.
|
Gusletmeleri
Farz Olanların, Gusülsüz Olarak Yapmaları Caiz
Olan Hususlar |
Zikretmek;
tesbih etmek; salât ve selâm getirmek
Kur'an
ayetlerini kelime kelime öğretmek
Dua
maksadıyla Kur'an'dan ayetler okumak
Kelime-i şehâdet getirmek
Kur'an'a
bakmak
Bitişik
olmayan bir kap içerisinde bulunan mushafa dokunmak
Uyumak
(Cünübün abdest aldıktan sonra uyuması
daha iyidir).
Cünüp
iken yemek yeneceği veya içileceği zaman elleri
yıkamak ve
ağzı çalkalamak gerekir.
Bunların
yanısıra, Ramazan'da cünüp olarak sabahlayan
kimse veya
gündüz uyuyarak ihtilam olan kimsenin orucu bozulmaz.
|
Karı-koca
yataklarında ıslaklık bulurlarsa gusül
gerekir mi?
|
Karı-koca
yataklarında
meni görürler de ihtilam
olduklarını hatırlamaz herbiri diğerine ait
diye söylerse, ikisininde
gusletmesi vacip olur. (1)
|
Meni gelmeyen cinsi
ilişki
için gusül
gerekir mi? |
Erkek cinsel
organını
sünnet mahalline kadar uykuda veya uyanıkken, isteyerek
veya
istemeyerek kadının fecrine sokarsa her ikisinede
gusül gerekir. Kadının
sünnet mahalli
ile erkeğin sünnet mahalli birbirine kavuşursa
boşalma olmasa dahi
gusül vaciptir.
|
Oje
ve Benzeri Şeyler Gusle Mani mi?
|
Guslün
sahih olması için suyun deriye
ve tırnağa temas etmesi gerekir. Bu temasa mani olan şey gusle manidir.
Kadın guslederken tırnağının
altında, üstünde veya vücudunun başka bir
yerinde suyun temasına mani olan hamur, balık pulu, ruj,
oje gibi şeyler olursa bunları gidermesi vaciptir. Bunlar
giderilmeden gusül
caiz
olmaz.
Oje,
gusül
abdestinden sonra sürülmüş
olsa bile onunla ne gusül ne de abdest olmaz.
Dolayısıyle
oje ile
hiçbir ibadet olmaz.
|
Saç
örgülerini kadın gusülde çözmek
zorundamıdır?
|
Kadın örülmüş
saçlarını
gusülde çözmek
zorunda değildir. Kadını örgülü
saçının dibine suyun ulaşması yeterli
görülür,
bundan maksat güçlüğü önlemektir. Ancak
örülmemiş saçların tamamını
yıkamak
farzdır. Eğer örgüler bir madde ile birbirine
yapışmışda dibine suyun
erişme
imkanı yoksa, sahih görüşe göre
saçını çözmesi gerekir.
Ümmü
Seleme dedi ki:
"Ya
Resulallah! Ben saçlarını bağlayan
bir kadınım. Cünupluk ve hayızdan
gusledeceğim zaman saç örgümü
çözeyim
mi?"
Allah
Resulü şöyle buyurdu:
"Hayır,
başına iki avuç dolusu üç
kere su dökmen senin için yeterlidir."
Eğer
erkeğin uzun ve örülmüş saçı
olursa onları çözüp yıkamak
mecburiyetindedir.
|
Sevişmek
ne
zaman gusül gerektirir? |
Cinsel
ilişki
dışındaki
sevişme ve oynamalardan dolayı guslün farz
olması için, kadında aşırı
bir
heyecanın meydana gelmesi, bu heyecan sonucu
göğüsten aşağıya doğru
meninin
ayrıldığını hissetmesi yahut
sarı bir suyun akması gerekir. Erkeğin
menisi beyaz ve
kalın, kadınınki ise ince ve sarı
renklidir.Kadınlarda
sarı olmayan
ve göğüsten geldiği hissedilmeyen
sıvılar, yıkanmayı gerektirmez.
|
Saç Boyası Gusle Mani
midir? |
Eğer saç boyası saç telleri üzerinde bir
tabaka teşkil ederse
gusüle manidir. (1)
Su
saçların
aralarına ve altlarındaki deriye kadar geçecektir.
Bunlar sık olsa
bile, suyun ulaşması sağlanacaktır.
Bunların araları ve dipleri kuru
kalsa, gusül tamamlanmış olmaz. .... önemli olan
diplerine suyun
geçmesidir. (2)
|
Saç Ekilmesi
Güsle Mani mi? |
Ektirilmiş
saçın gusüle
mani olduğunu
söylemek mümkün değildir. Çünkü
deriye işlenen saç kökleri olsa dahi,
temizleme görevi onların üzerine intikal eder ve
üzerinin yıkanmasıyla
gusül tamam olmuş olur. (Allahu alem) (3)
|
Saça
Sürülen Jöle ve Boya Ne Zaman Gusle
Mani Olur? |
Jölenin gusle mani
olduğunu söyleyebilmemiz için,
sürüldüğü
saçın üzerinde tabaka oluşturması,
altına suyu geçirmemesi lazımdır ki,
jöle gusle manidir diyebilelim. Yani soru,
'Sürüldüğü saçın üzerinde
tabaka teşkil ediyor mu, yıkanırken üzerine
dökülen suyun saçı ıslatmasını önlüyor mu?'
sorusudur.
Önlüyorsa, yani saçın kuru
kalmasına sebep oluyorsa, iddia doğru sayılır,
jöle gusle manidir,
denebilir. Şayet, yıkanırken suyun
saçı ıslatmasına mani olmuyorsa,
suyla birlikte o da akıp gidiyorsa, elbette böyle bir
engelden söz
edilemez, jöle gusle manidir denemez. Yanlış
anlamayı önlemek için
tekrar edelim: Başa dökülen suyla jöle de sabun
köpüğü gibi akıp
gidiyor, saçta jöle denen boyadan eser kalmıyor,
böylece saçlar, baştan
aşağı dökülen suyla ıslanıyorsa, jölenin gusle mani
olduğunu iddia
etmek doğru olmaz. Çünkü başa
dökülen suyla jöle de akıp gidiyor,
boyasız kalan saç suyla temasa geçiyor,
temizlenmiş oluyor, saçta ve
başta kuru kalmıyor. Bu durumda, başın ve
saçın kuru kalmasına sebep
olmuyor ki, gusle mani oluyor, diyelim.
Böyle bir tespiti, başına bunu
sürenler daha iyi
yaparlar. Jöle
sürdükten sonra dimdik duran saçlar, suyun
altına girince yine aynı şekilde dimdik duruyor, suyun saça
temasına engel
oluyor mu, yoksa su,
jöleyi yıkayıp götürüyor,
saçlar bundan sonra tertemiz halde ıslanıp
yıkanıyor mu?.
Aslında bu ölçü, sadece
jöle için değil, saça
sürülen her türlü boya
için geçerlidir. Saçı kuru bırakan
her türlü boya gusle manidir, kuru
bırakmayıp yıkanmasına engel olmayan boya
ise gusle mani değildir.. Bu
ölçü içinde
baktığımızda, kınanın gusle mani
olmadığını görmekteyiz.
Çünkü kına yıkanırken akıp
gitmese de, tabaka teşkil etmez. Saçların ıslanmasına mani
olmaz. Ayakkabı
boyasının da gusle mani
olmadığını
söylemek mümkündür. Çünkü o da
tabaka teşkil etmez. Ancak kalın
yağlıboyanın bulaştığı yerde
tabaka teşkil edip altına suyun geçmesini
önlediği için gusle engel olduğunu söylemek
mümkündür. Gusülde ve
abdestte önce suyun altına geçmesini önleyen
kalın boyalar ve hamur
gibi yapışkanlar sökülüp
çıkarılarak satıh temizlenmeli, gusül
böylesi
engeller kaldırıldıktan sonra
yapılmalı, demek tedbire daha uygun
düşer.. (7)
|
Kaynaklar:
1)
Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN
2)
Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen,
Fatih Dersiamlarından, Eski
Diyanet İşleri Başkanı
3) Sorular
Cevaplar, Prof.Dr.Faruk Beşer
4) Günümüz Meselelerine
Açıklamalı Fetvalar, Mehmed
Emre
5) Bir
Bilene Soralım, Mehmet Ali Demirbaş, İhlas
Yayınları
6) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 08.04.2004
7) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 22.04.2004
8) Mekasıdu't Talibiyn, M.Raif Efendi
|
Yorum Gönder